De Volvo EX30 is de allereerste volledig elektrische premium SUV onder de 40.000 euro van het Zweedse merk. Al is het natuurlijk de vraag hoeveel er daadwerkelijk voor minder dan 40k de showroom verlaten. Een paar extra’s erbij zijn immer snel gekozen en dan loopt ook de prijs op.

Het neemt niet weg dat het een doorbraak is in een tijd waarbij de gemiddelde elektrische auto ongeveer 45.000 euro kost.

We vroegen ons dan ook af hoe Volvo op de vanafprijs van iets minder dan 40.000 euro uit kon komen, terwijl het Zweedse merk toch flink wat duurzame keuzes maakte en daarom claimt dat de EX30 de auto is met de laagste CO2-uitstoot tot 200.000 kilometer van de vergelijkbare auto’s van het merk die worden aangeboden.

Gelukkig kregen we de kans om Francesco Speciale, commercieel verantwoordelijk voor de Volvo EX30, om toelichting te vragen. Daarbij kwamen enkele opvallende punten aan de orde.

De auto is voor een groot gedeelte opgebouwd uit gerecyclede materialen (17 procent van het aluminium is gerecycled en onderdelen zoals de bumpers zijn van gerecycled plastic gemaakt). Daarnaast maakte Volvo enkele specifieke keuzes om bijvoorbeeld de aerodynamica te verbeteren, gewicht te besparen of simpelweg materiaal te besparen.


De voorkant van de Volvo EX30

Vooraanzicht van de Volvo EX30
Vooraanzicht van de Volvo EX30
Volvo

Laten we vooraan beginnen: de koplampen zien er strak gelijnd uit, maar die hebben nog een andere functie, naast het verlichten van de weg voor de auto. Ze moeten lucht van de voorkant van de auto naar de gaten in de bumpers sturen. Deze gaten sturen lucht naar de wielkasten, waar deze zich zo verspreid dat er een ‘air curtain’ ontstaat om de wielen. Simpel gezegd zorgt dit ervoor dat de lucht makkelijker langs de wielen kan stromen en dus de aerodynamica verbetert.

Hoeveel procent extra actieradius dit oplevert? Dat kan Speciale niet exact aangeven.

Als je denkt dat Volvo ook de grille heeft strakgetrokken voor de aerodynamica, dan heb je het fout. De randen rond de grille die we bijvoorbeeld op de Volvo XC40 nog wel zien, zijn hier verwijderd omdat het een strakkere look geeft. Het effect op aerodynamica is niet gemeten, als dat er al zou zijn.

Diezelfde theorie zou je los kunnen laten op het geribbelde patroon op dat op het zwarte plastic rondom de auto te vinden is. Maar dit heeft volgens Speciale alleen extra toegevoegde waarde in de zin dat het mooier oogt.

Als we iets verder naar achteren gaan, komen we de ietwat vreemd ogende spiegels tegen. Opvallend is dat er een rand om de spiegel mist. Waarom? Omdat het Scandinavisch , minimalistisch design is.


Het interieur van de EX30

Volvo EX30 interieur
Volvo EX30 interieur
Volvo

Waar we grotere ingrepen tegenkomen, is bij het interieur. De deur is angstvallig kaal het dashboard modern minimalistisch en de materialen premium, maar extra duurzaam.

Laten we beginnen bij het gebrek aan knoppen en speakers in de deuren. Dat betekent niet dat je de ramen niet meer kunt openen, of geen muziek meer kunt luisteren in de auto. Het betekent optimalisatie en besparing.

Het leek Volvo slimmer om in plaats van zes losse speakers en alle benodigde bedrading en bevestigingsmaterialen te kiezen voor slechts één soundbar op het dashboard. Dat is niet alleen ruimtebesparend, maar ook nog eens makkelijker in de constructie, zonder dat het volgens Volvo inlevert op geluidskwaliteit.

Volvo EX30 deur
Volvo EX30 deur
Volvo

Als je dan toch bezig bent om elektronica uit de deuren te verplaatsen en te centraliseren, dan kan je net zo goed alle knoppen meenemen. Daarom is het in de EX30 ook onmogelijk om de ramen te openen met een knopje op het portier. Deze zitten namelijk op de middenconsole. Ook hier weer geldt minder losse componenten en draden. Alle beetjes helpen, zeker op de schaal waarop Volvo deze auto wil verkopen.

Simplistische deuren leiden tot een knap staaltje ouderwets design in de deurhendel. Strak, minimalistisch, maar niemand kan zich vergissen in wat hij doet: de deur openen. Geen creatieve oplossingen waardoor bijrijders niet snappen hoe ze uit je auto kunnen komen.


Het touchscreen van de premium SUV van Volvo

Volvo EX30 Touchscreen met informatie in de linker bovenhoek
Volvo EX30 Touchscreen met informatie in de linker bovenhoek
Volvo

Het verplaatsen van bovengenoemde elementen brengt weer andere problemen met zich mee. Zo weet Volvo, het merk dat voor veiligheid staat, ook dat een HUD (head-up display) waarbij je niet weg hoeft te kijken als bestuurder om informatie te zien, een van de veiligste manieren is om informatie te presenteren. Maar toch zit dit niet in de EX30. Waarom niet? Dat is simpel: door de soundbar is er geen ruimte voor. En ook een instrumentarium achter het stuur was volgens de designers geen veilig genoeg alternatief.

De Zweden zijn echter niet voor één gat te vangen en denken in oplossingen. De ontwerpers bedachten een andere, volgens hun veilige optie: alle informatie op het touchscreen in het midden weergeven. Dat idee klinkt in eerste opzicht tegenstrijdig, want naar beneden en rechts wegkijken is in theorie erger dan alleen omlaag kijken.

Maar Volvo heeft daar ook over nagedacht. Het keek naar de gemiddelde ooghoogte van de bestuurder en bepaalde aan de hand hiervan het gezichtsveld bij een normale blik op de weg. Het plaatste daarop het scherm ietsjes hoger en verplaatste alle belangrijke informatie naar de linker bovenhoek van het scherm. Hiermee zou je als bestuurder altijd de informatie in je gezichtsveld moeten hebben. Misschien dat je je oog een beetje moet sturen, maar een hoofdbeweging is niet meer nodig. Een soort van head-up display, maar dan net iets anders.

Bij deze keuzes speelt duurzaamheid ook een grote rol. Naast de grotere eenvoud bij de bouw en de winst aan ruimte, bespaart het een hoop materiaal. En het duurzaamste materiaal is het materiaal dat niet geproduceerd hoeft te worden, zo stelt Volvo.

Daarom ontbreken er bijvoorbeeld ook fysieke knoppen. Alles kan volgens Speciale makkelijk bediend worden vanuit het menu in het infotainmentsysteem. En als dat niet kan, dan zullen er via automatische updates veranderingen gedaan worden. Vanuit deze optiek van flexibiliteit en duurzaamheid is er ook geen argument te vinden om fysieke knoppen te fabriceren.


Nike Flyknit op de stoelen

Volvo EX30 Pixel Knit op de stoelen
Volvo EX30 Pixel Knit op de stoelen
Volvo

Die gedachte van hoe minder hoe beter, gaat door naar de stoelen. Deze zijn omhuld in twee stoffen. Nordico, dat is het leerachtige stofje dat het grootste gedeelte van de zetels omwikkeld, en Pixel Knit.

Nordico is in veel opzichten gelijk aan leer, het voelt vrijwel hetzelfde en is slijtvast, maar er komt 75 procent minder CO2 vrij bij de productie hiervan in vergelijking tot een even grote lap leer. Aanzienlijke winst dus.

Het patroon wat je op de bovenkant van de stoelen ziet, is het zogenaamde Pixel Knit. Deze manier van stof weven scheelt zo’n 30 tot 35 procent aan stof, terwijl er niets tot nauwelijks ingeleverd wordt op sterkte van de stof. Het is afgekeken van de mode-industrie en dan met name de flyknit die Nike veel in de sneakers gebruikt.

En dan nog onder de voeten. Het tapijt is, zoals in steeds meer auto’s, gemaakt van gerecyclede PET-flessen.


Decoratief gerecycled plastic of denim voor EX30

Decoratief gerecycled plastic op het dashboard van de Volvo EX30
Decoratief gerecycled plastic op het dashboard van de Volvo EX30
Volvo

Op het dashboard wordt gerecyclede plastic ingezet als decoratief element. De sierstrip die je daar ziet zitten bestaat voor 25 procent uit hergebruikt plastic. Nu moet er wel bij gezegd worden dat het alleen om een sierlaag gaat, eronder zit nog vers geproduceerd plastic, ook wel virgin plastic genoemd. Die is goed voor de overige 75 procent.

Optioneel kan deze sierlijst ook uitgevoerd worden in hergebruikt denim. Daarbij gaat Volvo een stapje verder dan je zou verwachten, want denim vaak erg lastig te recyclen omdat het veelvuldig uit korte vezels bestaat. Dat is onmogelijk weer tot een stof te weven. De langvezelige denim wordt daarom wel hergebruikt, maar de korte vezels verdwijnen bij het vuilnis.

Volvo bedacht deze korte vezels tot een poeder te vermalen en te mengen met epoxy. Hier maakt het dunne panelen van waarvan het vervolgens meerdere lagen op elkaar verwerkt tot het dik genoeg is om een sierlijst van te maken.

En daarmee hebben we nog steeds niet het hele interieur gehad, want Volvo bewijst met de tijd mee te gaan door een designelement op de achterkant van de voorstoelen. Specifiek: de opbergruimte achter die stoelen

Dit kleine zakje biedt normaliter ruimte aan je magazines, kranten of andere platte materialen. Maar wie heeft die nog? Niemand. Juist, daarom naaide Volvo er een klein extra vakje in. Precies groot genoeg zodat je je telefoon erin kunt doen. En precies diep genoeg zodat hij net uitsteekt en precies ver genoeg zodat de laadkabel bij de USB-poorten in de middenconsole kan komen zodat je hem ook nog eens probleemloos kunt opladen. Het zijn de kleine dingen…


Grootste kostenbesparing voor Volvo komt uit China

Zijaanzicht van de Volvo EX30
Zijaanzicht van de Volvo EX30
Volvo

Natuurlijk tellen al deze kleine details op tot een groter geheel aan duurzaamheid, veiligheid en vooral een lagere prijs, maar toch komt de allergrootste kostenbesparing voor de EX30 niet van duurzame of gerecyclede materialen. Die komt uit de Chinese fabriek van Geely, eigenaar van Volvo.

In China bouwen ze namelijk een universeel onderstel (Sustainable Experience Architecture) waarin de elektrische aandrijving is meegenomen, ook wel een skateboard genoemd. De nieuwe, volledig elektrische Smart #1 wordt er ook op gebouwd.

De Zweedse fabrikant stelt dan ook dat door het productievolume en de schaalgrootte van Geely de prijs aanzienlijk lager uitvalt, dan als ze het zelf hadden moeten produceren. Overigens wordt voor het gemak de gehele EX30 daarom ook in China gebouwd. Dat scheelt natuurlijk ook.

Maar als Volvo zo’n punt maakt van de duurzaamheid van deze EX30, waarom pakt het dan niet door? De auto had bijvoorbeeld heel simpel efficiënter gemaakt kunnen worden door er geen SUV, maar een gewone hatchback van te maken. Een lager gelegen auto, met een lager gewicht is per definitie efficiënter. En daar was Speciale het met ons eens.

Maar hij verwees al snel weer naar de keuzes die gemaakt moeten worden. Volvo is en blijft een bedrijf en dat gaat geen auto’s maken die mensen niet willen. Op dit moment willen mensen hoog rijden, dus sluit Volvo daarop aan. Het doet daarbij alleen een poging om het duurzamer aan te pakken dan de rest.

En als we dan in de gedachtegang van Volvo verder gaan, dan kunnen we ons natuurlijk afvragen ook of het wellicht beter is om een auto te hergebruiken in plaats van een nieuwe te kopen. Dat moet dan wel duurzamer zijn, toch?

LEES OOK: Nio toont eerste volledig elektrische stationwagen: bekijk de ET5 Touring